فواید و روش ساخت روغن کندر

خواص و فواید روغن کندر

مقدمه

بطور کلی خواص کندر بی شمار است.. به همین ترتیب خواص و فواید روغن کندر نیز فاید بسیاری دارد بطوریکه از روغن کندر از گذشته‌های دور برای رفع چین و چروک پوست و رفع آکنه و جوش‌های روی صورت می‌شده است. البته این نکته هم قابل ذکر است که تا به حال هیچ تحقیق و پژوهشی این موضوع را اثبات نکرده است. پس اگر به دنبال یک راه طبیعی برای مراقبت از پوست خود هستید، روغن کندر یکی از آنهاست. اهمیت کندر آنقدر زیاد است که از خواص کندر در روایات از ائمه نیز نقل شده است.

از جمله این مزایا می توان به تسکین استرس مزمن، تسکین اضطراب، کاهش درد و التهاب و افزایش قدرت سیستم ایمنی اشاره کرد. روغن کندر می تواند با سرطان هم مبارزه کند.

ده خاصیت روغن کندر

روغن کندر یک جمع کننده قوی است که می تواند برای کمک به کاهش ضایعات آکنه، ظهور منافذ و چین و چروک های بزرگ استفاده شود. روغن کندر یکی از بهترین روغن ‌های ضروری برای سفت شدن پوست است. این روغن می‌ تواند در هر جایی که پوست افتاده می ‌شود، مانند شکم، غبغب و یا زیر چشم ‌ها استفاده شود. در ادامه شما را با سایر خاصیتهای روغن کندر آشنا میکنیم:

کمک به کاهش واکنش های استرسی و احساسات منفی

زمانی که روغن کندر را بو می کنید، ضربان قلب و فشار خون بالا کاهش پیدا می کند. این روغن توانایی کاهش افسردگی و اضطراب را دارد. اما همانند داروهای تجویزی عوارض جانبی بر روی بدن ندارد و باعث خواب آلودگی ناخواسته نیز نمی شود.

بهبود سیستم ایمنی

مطالعات نشان می دهد این روغن باعث بهبود قدرت سیستم ایمنی می شود و می تواند به نابودی باکتری ها، ویروس های خطرناک و حتی سرطان کمک نماید. دانشمندان در دانشگاهی در مصر به این نتیجه رسیدند که روغن کندر خاصیت تقویت کنندگی سیستم ایمنی را دارد.

از این روغن می توان برای پیشگیری از تشکیل میکروب بر روی پوست، دهان یا منزل استفاده کرد. به همین خاطر بیشتر افراد از این روغن برای تسکین و بهبود مشکلات دهان و دندان استفاده می کنند. خاصیت ضد عفونی کنندگی آن می تواند از بروز بوی بد دهان، کرم خوردگی، درد دندان، زخم دهان و بروز سایر عفونت ها جلوگیری نماید.

مبارزه با سرطان و کاهش عوارض شیمی درمانی

گروه های تحقیقاتی متعددی دریافته اند که روغن کندر اثر ضد التهابی و ضد توموری امیدوارکننده ای دارند و می توانند برای مبارزه با سرطان ها مفید باشند. روغن کندر می تواند با سلول های سرطانی خاص مبارزه کند. محققان چینی اثر ضد سرطانی روغن کندر را مورد بررسی قرار دادند.

نتایج به دست آمده نشان داد سرطان سینه و پوست در انسان می تواند به ترکیب روغن کندر و مر واکنش نشان دهد. یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۲ نشان می دهد. ترکیبات شیمیایی موجود در این روغن به نام AKBA در کشتن سلول های سرطانی که به شیمی درمانی مقاوم شده بودند موفق بوده است. به همین خاطر می توان از این روغن به عنوان درمان طبیعی سرطان استفاده کرد.

نابودی میکروب ها و باکتری های مضر

کندر خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و می تواند ضد میکروب باشد. این روغن قادر است میکروب های آنفلونزا و سرماخوردگی را از منزل و بدن بزداید و به جای پاک کننده ها و شوینده های شیمیایی در منزل مورد استفاده قرار گیرد. یکی از مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد ترکیب روغن کندر و روغن مر زمانی که در برابر پاتوژن ها مورد استفاده قرار می گیرد بسیار موثر خواهد بود. این دو روغن ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مورد استفاده قرار گرفته بودند.

جلوگیری از بروز نشانه های پیری

روغن کندر می تواند پوست را بهبود بخشیده و تقویت کند. این روغن قادر است کشسانی پوست را بهبود ببخشد، در برابر باکتری های از پوست محافظت کند. همجنین باعث بهبود تن و لیفت پوست می شود، ظاهر زخم ها و آکنه را کمتر می نماید و زخم ها را درمان می سازد.

روغن کندر در کاهش ترک های پوستی، زخم های جراحی یا نشانه های مرتبط با بارداری و درمان پوست خشک و ترک خورده نیز مفید خواهد بود. بر اساس مطالعه مروری منتشر شده در Journal of Traditional and Complementary Medicine روغن کندر می تواند قرمزی و تحریک پوست را کاهش دهد و تن پوستی یکنواختی را ایجاد نماید. مطالعات نشان می دهد روغن کندر خاصیت تسکین بخشی روی پوست تحریک شده دارد.

تقویت حافظه

تحقیقات طب جدیدی که انجام شده بیان می کند روغن کندر را می توان برای بهبود حافظه و یادگیری مورد استفاده قرار داد. برخی از مطالعات حیوانی نیز نشان می دهد استفاده از این روغن در طول بارداری می تواند حافظه جنین را بهبود ببخشد.

در یکی از مطالعات آمده است: زمانی که موش های باردار به صورت خوراکی در دوره بارداری خود از این روغن استفاده کردند افزایش قابل توجهی در یادگیری، حافظه کوتاه مدت و بلند مدت بچه هایشان دیده شد.

تعادل هورمون ها و بهبود باروری

روغن کندر می تواند نشانه های مرتبط با قاعدگی و یائسگی را با تعادل هورمون ها کاهش دهد هرچند تحقیقات در مورد این موضوع محدود است. این روغن برای کاهش درد، گرفتگی شکمی، یبوست، سردرد، اضطراب، حالت تهوع، خستگی و تغییر خلق و خو مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن کندر همچنین می تواند به تنظیم تولید استروژن کمک کند و خطر توسعه تومور و کیست در زنان قبل از یائسگی را کمتر نماید. مطالعات حیوانی نشان می دهد می توان از این روغن به عنوان عامل تحریک کننده باروری استفاده کرد و این موضوع به خاطر ساختار شیمیایی روغن کندر است که همانند استروئید عمل می کند.

زمانی که در موش ها روغن کندر به صورت داخلی مصرف شد، باروری افزایش یافت. این موضوع نشان می دهد روغن کندر قادر است تحرک اسپرم ها و تراکم آن را افزایش دهد.

 بهبود گوارش

این روغن به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک می کند و باعث سم زدایی و اجابت مزاج می شود. این روغن همچنین می تواند درد و گرفتی شکم را کمتر کند، حالت تهوع را تسکین ببخشد، آب اضافی را از شکم خارج کند و نشانه های پیش از قاعدگی را کمتر نماید.

اینکار با تسریع ترشح آنزیم های گوارشی، افزایش تولید ادرار، شل کردن عضلات سیستم گوارش و بهبود جریان خون انجام می شود که برای سلامت سیستم گوارش ضروری است.

روغن کندر در درمان سندرم نشت روده، کولیت مزمن، کولیت اولسراتیو و بیماری کرون و IBS نیز مفید است.

بهبود خواب

روغن ضروری کندر در کاهش سطح اضطراب یا استرس مزمن که مانع از خواب راحت در شب می شود موثر خواهد بود. این روغن بوی آرام بخشی دارد و استفاده از آن می تواند به بهبود خواب کمک کند. در این شرایط مسیرهای تنفسی باز می شود و همین امر به بدن کمک می کند به دمای مناسب برسد و دردش کمتر شود البته این نکته مخصوص افراد سرد مزاج می باشد.

کاهش درد و التهاب

روغن کندر می تواند از تولید مولکول های التهابی کلیدی که با شرایط مختلفی همچون آرتروز، آسم، اختلالات دردناک روده همچون IBS مرتبط است جلوگیری نماید. این روغن در پیشگیری از تجزیه بافت های غضروفی نیز موثر است و می تواند سطح التهاب دردناک و خطرناک را کاهش دهد. به همین خاطر چنین روغنی می تواند گزینه درمانی طبیعی برای شرایطی باشد که بر روی عضلات، مفاصل و تاندون ها اثر می گذارد.

دستور تهیه روغن کندر

روغن کندر با روغن های حاملی همچون روغن جوجوبا، روغن نارگیل  به خوبی ترکیب می شود. بسته به مزایایی که به دنبالش هستید می توانید آن را با سایر روغن ها هم ترکیب کنید. همین امر باعث شده است روغن کندر یک روغن محبوب برای کاربردهای مختلف باشد. یکی از این دستورات را دنبال کنید تا بتوانید از مزایای روغن کندر بیشتر بهره ببرید.

روش های تهیه:

روش اول

ابتدا دو قاشق کندر را در هاون یا آسیاب ریخته و آن را خرد کنید. سپس دو قاشق از کندر خرد شده را برداشته داخل شیشه مرباخوری بریزید و ده قاشق روغن حامل مثل کنجد، زیتون یا گلرنگ را به آن اضافه نمایید. (به نسبت یک به پنج).
یک ظرف را از آب پر کرده و روی گاز می گذاریم تا جوش بیاید و بعد از جوش آمدن آب، زیر آن را خاموش کنیم یا به قدری کم می کنیم تا آب از جوشیدن بیفتد و ظرف محتوی کندر را تا یک ساعت درون ظرف آب می گذاریم و هر چند دقیقه یک بار خوب تکان می دهیم.
بعد از یک ساعت با یک فیلتر یا صافی، کندرهای آب نشده را جدا می کنیم و روغن کندر حاصله را در یک ظرف تیره و درب دار می ریزیم و در مکانی خنک نگهداری میکنیم. اگر می خواهید غلظت و قدرت روغن کندرتان بیشتر شود، دو تا سه بار مراحل بالا را با روغن به دست آمده تکرار نمایید.

روش دوم

مانند روش قبل عمل نموده یعنی ابتدا دو قاشق کندر را در هاون ریخته و کمی می کوبیم درحدی که خرد و ریز شود و سپس دو قاشق (یک واحد) از کندر خرد شده را برداشته داخل شیشه مرباخوری می ریزیم و ده قاشق (پنج واحد) روغن حامل مثل کنجد، زیتون یا گلرنگ را به آن اضافه می نماییم.

در این مرحله به جای قرار دادن شیشه در آب، آن را به مدت یک هفته پشت پنجره یا مکانی گرم و جایی که کمی نور خورشید هم به آن برسد، قرار می دهیم و روزی سه الی چهار مرتبه در روز آن را تکان میدهیم.

بعد از یک هفته با صافی یا فیلتر، روغن را از کندرها جدا کرده و در یک ظرف تیره رنگ نگه داری می کنیم. اگر می خواهید غلظت و قدرت روغن کندرتان بیشتر شود، دو تا سه بار مراحل بالا را با روغن به دست آمده تکرار نمایید.

نکات ضروری طرز تهیه روغن کندر در خانه

برای طرز تهیه روغن کندر در خانه بهتر است از روغن حامل بدون بو استفاده کنید چون کندر خود معطر است و بوی آن بهتر است با بوی روغن حامل مخلوط نگردد.
روغن کندر را می توان تا یکسال در یخچال نگه داری کرد و برای حفظ کیفیت بهتر آن، یک یا دو عدد کپسول ویتامین E را سوراخ کرده و محتویات آن را به روغن کندر اضافه نمایید.
برای نگه داری روغن کندر حتما از ظرف درب دار تیره رنگ استفاده کنید.
از روغن کندر همیشه مقدار کمی مصرف نمایید و از مصرف زیاد آن خودداری کنید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *