خواص کندر-مجله مصباح

مقدمه

کندر یکی داروهای گیاهی است که شکل آن بصورت صمغ بوده و درخت بومی مناطق بسیار گرم زمین است. رنگ آن زرد شفاف است و برای سلامتی بسیار موثر است. علی‌رغم طعم گس و تلخ آن، دارای عطر خوبی است.  کندر خود صمغی است که از دیرباز شناخته شده و توسط رومیان، ایرانیان، مصریان، یونانیان و یهودیان به‌عنوان دارویی برای روح و جسم استفاده می‌شده است. از کندر به دو صورت پودر کندر و یا روغن آن استفاده می‌شود که هر کدام برای بیماری‌های مختلف قابل استفاده هستند.

کندر برای کلیه اعضای بدن مفید و قابل استفاده است. از روغن کندر بیشتر برای ترمیم زخم‌ها، ایجاد پوست شفاف و نرم و همچنین جلوگیری و از بین بردن لکه‌ها و چروک و جوانسازی پوست استفاده می‌شود. البته برای جلوگیری از ریزش مو و شوره سر و خارش کف سر و داشتن موهای پرپشت و خوش حالت نیز می‌توان از کندر استفاده کرد.

کندر در کاهش استرس بسیار مفید است. استفاده از یک یا دو قطره روغن کندر بر روی شقیقه‌ها هنگام سردرد موجب کاهش درد، احساس آرامش و حتی بهبود درد دید می‌شود. در هنگام خستگی چشم بر اثر کار زیاد، می‌توان از کندر استفاده کرد. کندر در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز بسیار موثر است. از اینرو در جلوگیری از انواع سرطان‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. کندر در پاک کردن علائم کبد چرب و حفظ کلیه‌ها نیز بسیار موثر است و برای جلوگیری از سنگ کیسه صفرا می‌توان کندور مصرف کرد. و ده ها فایده دیگر آن که باعث شده خواص کندر در روایات نیز از ائمه معصومین نقل شود.

 فواید کندر و کاربرد آن

۱. کاهش ارتروز

کندر یک ماده ضد التهابی است که ممکن است به کاهش درد و علائم آرتریت کمک کند. کندر نه تنها درد را کاهش می دهد بلکه می تواند خود التهاب را نیز هدف قرار دهد اسیدهای شیره بوسولیا می توانند از ترشح لکوترین ها که التهاب زا هستند جلوگیری کند. مطالعات حیوانی نشان داد که اسید بوسولیک سنتز آنزیم های التهابی را مهار می کند. کندر در مدیریت تورم، درد و حرکت مفاصل مرتبط با آرتریت موثرتر از دارونماها بوده است.
روغن کندر می تواند برای کاهش سفتی صبحگاهی مفید باشد و حتی می تواند به کاهش اتکا به NSAID ها کمک کند.می توان آن را به صورت موضعی در عضلات و مفاصل ملتهب و همچنین خوراکی استفاده کرد.

۲. بهبود عملکرد روده

روغن کندر ممکن است به بهبود سلامت روده، هضم غذا و کاهش اختلالات گوارشی مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو کمک کند. کندر به اندازه مزالازین، که دارویی است که از نظر پزشکی برای درمان علائم کرون تجویز می‌شود، مؤثر است. شرکت کنندگان مبتلا به کولیت اولسراتیو دوز روزانه کندر به مدت شش هفته داده شد، نشان داد که در مدیریت این بیماری به اندازه داروهای دارویی موثر است.کندر حتی می تواند به درمان اسهال مزمن کمک کند. پس از شش هفته مصرف روزانه Boswellia یا دارونما، شرکت کنندگانی که Boswellia مصرف کردند تقریباً اسهال خود را درمان کردند.
درد زانو عارضه ای شایع است که افراد در هر سنی را درگیر خود می کند برای دیدن علائم و درمان زانو درد به مقاله نوشته شده غفاری مراجعه نمایید.

۳. بهبود آسم

روغن کندر همچنین ممکن است به بهبود علائم و مدیریت آسم و برونشیت کمک کند. ۷۰ درصد از شرکت کنندگان مبتلا به آسم برونش که Boswellia را با دارونما دریافت کردند، حملات آسم کمتری را تجربه کردند، همچنین موارد کمتری از خس خس سینه و تنگی نفس را تجربه کردند.مکملی که هم از کندر و هم از میوه بائل تشکیل شده بود در کاهش علائم آسم موثرتر از دارونما بود. کسانی که آن را مصرف کردند تنفس راحت تری داشتند.

۴. سلامت دهان و دندان را حفظ می کند

کندر به دلیل خاصیت ضد باکتریایی خود حتی می تواند به حفظ سلامت دهان و دندان کمک کند.اسیدهای بوسولیک می توانند با از بین بردن باکتری ها از تشکیل حفره جلوگیری کنند. حتی می تواند از بیماری لثه و دندان درد جلوگیری کند. عصاره کندر در برابر Aggregatibacter actinomycetemcomitans که یک باکتری است که باعث بیماری لثه می شود، موثر است.این دارو در مدیریت این عارضه موثرتر از دارونما بود. از آنجایی که به طور طبیعی قابض است، می تواند به بهبود زخم های دهان مرتبط با سلامت ضعیف دهان کمک کند.

همچنین از نگاه طب سنتی و روایات پزشکی با کم کردن بلغم دهان سستی لثه ها و دندان ها و التهاب آنها را برطرف کرده و دهان را خوشبو می کند.

۵. مبارزه با سرطان‌های خواص

اسانس کندر حتی ممکن است با انواع خاصی از سرطان مبارزه کند. طبق مطالعات لوله آزمایش، کندر ممکن است به مبارزه و سرکوب:

تومورهای مغزی

کندر برای سرطان پستان، سرطان پروستات، سرطان پانکراس، سرطان روده بزرگ، کمک کند و باعث بهبودی آن شود.

۶. تقویت حافظه

کندر به تقویت حافظه معروف است؛ و همچنین در مقالات روز دنیا، روایات پزشکی و طب سنتی برای این مورد جایگاه ویژه ای را داراست. مصرف آن باید بصورت جویدنی مانند آدامس باشد و همچنین مخلوط کردن آن با مقداری عسل و جویدن آن خصوصا در حالت ناشتا می تواند تاثیر آن بر حافظه را افزایش داده و از مهمترین درمانها و پیشگیری های بیماری شایع آلزایمر باشد.

فواید روغن کندر

از روغن کندر از گذشته‌های دور برای رفع چین و چروک پوست و رفع آکنه و جوش‌های روی صورت می‌شده است. البته این نکته هم قابل ذکر است که تا به حال هیچ تحقیق و پژوهشی این موضوع را اثبات نکرده است. پس اگر به دنبال یک راه طبیعی برای مراقبت از پوست خود هستید، شاید بتوانید به روغن کندر فکر کنید، اما همیشه به یاد داشته باشید که هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری است. حتما قبل از استفاده از روغن کندر، تست حساسیت روی پوست را انجام دهید. برای مطالعه بیشتر فواید خواص روغن کندر اینجا را کلیک کنید.

شما می توانید سوالات خود را در بخش دیدگاه ها بپرسید تا کارشناسان سلامت مجموعه به آنها پاسخ دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *