شنبلیله-انجیر-برای-درمان-رماتسیم-سایت-مصباح

درمان رماتیسم با شنبلیله انجیر

معرفی کلی

یکی از بیماری های پرآوازه عصر ما سردی مفاصل و رماتیسم است… در طب اسلامی ایرانی برای آن درمان هایی بیان شده است که در این مقاله به خواص، فواید و نحوه ساخت و مصرف یکی از داروهای درمان رماتیسم با شنبلیله انجیر خواهیم پرداخت.

فواید دارو

رماتیسم
خلط نارس
ورم و سردی مفاصل
باد در بدن

دارو در روایات

درخصوص داروی رماتیسم در روایتی از امام کاظم (ع) آمده است:
«مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ بَکْرِ بْنِ صَالِحٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ اَلْأَوَّلَ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ یَقُولُ: مِنَ اَلرِّیحِ اَلشَّابِکَهِ وَ اَلْحَامِ وَ اَلْإِبْرِدَهِ فِی اَلْمَفَاصِلِ تَأْخُذُ کَفَّ حُلْبَهٍ وَ کَفَّ تِینٍ یَابِسٍ تَغْمُرُهُمَا بِالْمَاءِ وَ تَطْبُخُهُمَا فِی قِدْرٍ نَظِیفَهٍ ثُمَّ تُصَفِّی ثُمَّ تُبَرِّدُ ثُمَّ تَشْرَبُهُ یَوْماً وَ تَغِبُّ یَوْماً حَتَّى تَشْرَبَ مِنْهُ تَمَامَ أَیَّامِکَ قَدْرَ قَدَحٍ رَوِیٍّ .» الاصول من الکافی، شیخ کلینی ، ج ۸، ص ۱۹۱ ، ح ۲۲۱

«از محمدبن یحیی از احمدبن محمد بن عیسی از بکر بن صالح که می گوید شنیدم امام هفتم اسلام میفرمود برای درد کل مفاصل بدن خلط نارس و سردی مفاصل رماتیسم) یک کف (مشت) شنبلیله و یک کف انجیر خشک میگیری روی آنها آب میریزی تا آب رویش را بپوشاند و آنها را در یک ظرف تمیز میپزی سپس صاف می کنی و اجازه میدهی سرد شود آنگاه یک روز در میان از آن مینوشی تا اینکه ظرف چند روز به اندازه یک ظرف معمولی پر دو یا سه (لیوان) از آن نوشیده باشی»

مواد لازم

۱- یک کف انجیر خشک (۲۷ گرم)

۲- آب به مقدار نیاز

۳- یک کف شنبلیله (۲۷گرم)

روش ساخت دارو

۱- به مقدار یک کف تخم یا برگ شنبلیله فراهم شود از باب احتیاط می توان از برگ و تخم شنبلیله استفاده کرد.
۲- همچنین مقدار یک کف انجیر خشک نیز فراهم و درون ظرفی ریخته شود و به اندازه ای آب رویش ریخته شود که سطح آن را بپوشاند سپس آنها را روی شعله گاز بگذارید تا به طور کامل پخته شود.

نکات ساخت دارو

نکات داروی درمان رماتیسم

۱- منظور از کف دست بیست و هفت گرم است.

۲- در مورد شنبلیله نیز خود آن یا تخمش یک کف دست برگ یا تخم آن خشک یا تازه فرقی ندارد و بهتر است از باب احتیاط یک کف تخم و یک کف از برگ . با توجه به روایت جوشیدن کافی نیست و باید پخته و له شود.

۳- نکته دیگر اینکه به احتمال بیشتر منظور برگ شنبلیله است زیرا تخم شنبلیله به راحتی پخته نمیشود؛ ولی میتوان از باب احتیاط از هر دو استفاده کرد.

۴- همچنین منظور از قدح رومی ظرفی است که دو نفر را سیر کند و ا به اندازه دو لیوان بزرگ میشود که این دو لیوان به چهار بخش تقسیم میشود و باید یک روز در میان نصف لیوان هشت روز مصرف شود. هنگامی که این کار انجام شد مابقی آب نصف لیوان را مصرف کند و چهار مرتبه آن را تکرار نماید.

۵- در روایت از ریح شابکه نام برده شده که التهاب تمام بدن است و اعضا را درگیر می کند به طوری که انسان نمیتواند حرکت کند و برای مثال اگر خم شود درد دارد یا اگر دستش را حرکت دهد درد میگیرد به طوری که انگار او را گرفته اند و شنبلیله استفاده شود.
۶- همچنین منظور از سردی مفاصل رماتیسم است که درمان آن نیازمند تشخیص و تجربه است.

روش مصرف

هشت روز یک روز در میان یک لیوان معمولی صبح ناشتا استفاده شود. جمعا ۴ (لیوان)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *