داروی بن مسعود مجله مصباح

داروی تقویت حافظه ابن مسعود

معرفی

داروی ابن مسعود (که به آن داروی قمیش طب اسلامی نیز می گویند) یکی از داروهی معروف نقل شده از پیامبر گرامی اسلام است که از برترین خواص آن می توان تقویت حافظه و موثر در درمان کمر درد را دانست. در ادامه به ترکیبات خواص و روایت این داروی شریفه خواهیم پرداخت.

خواص دارو

۱- تقویت حافظه

۲- کمردرد و دیسک کمر و گودی در کمر

۳- قطره قطره شدن ادرار

۴- برطرف کننده بلغم

۵- موثر در ترک اعتیاد

۶- باز کننده عروق

دارو در روایات

در روایت آمده است:
« مَا رَوَاهُ ابْنُ مَسْعُودٍ عَنِ النَّبِیِّ الحِفْظِ الْقُرْآنِ وَ الْحَدِیثِ، وَیَقْطَعُ الْبَوْلَ، وَ الْبَلْغَمَ، وَیُقَوّی الظُّهْرَ: یُؤْخَذُ عَشْرَهٌ دَرَاهِمَ قَرَنْفُلٍ، وَکَذَلِکَ مِنَ الْحَرْمَلِ، وَ مِنَ الْکُنْدُرِ الْأَبْیَضِ، وَ مِنَ السُّکَّرِ الْأَبْیَضِ، یُسْحَقُ الجمیعُ وَیُخْلَطُ إِلَّا الْحَرْمَلَ، فَإِنَّهُ یُفْرَکُ فَرْکاً بِالْیَدِ، وَیُؤْکَلُ مِنْهُ غَدْوَهً زِنَهُ دِرْهَم وَ کَذَا عِنْدَ النَّوْمِ. » (بحار الأنوار ج۵۹ ص۲۷۱)

ابن مسعود از پیغمبر و روایت کرده برای حفظ قرآن و قطع کردن بول و بلغم و تقویت نیروی پشت از میخک ،اسفند، کندر سفید و شکر سفید هر یک ده در هم تقریبا شش مثقال برداشته و همه را آسیاب کرده و با هم مخلوط کند ولی اسفند نیازی به آسیاب کردن ندارد و آن را با دست کف مال کند و با آنها مخلوط نماید و از آن دارو هنگام خواب و صبح ناشتا به اندازه یک در هم مصرف کند.

ترکیبات

ترکیبات داروی بن مسعود ( داروی قمیش) عبارت است از :
۱- قرنفل: میخک ۱۰ درهم معادل ۳۲٫۵ گرم

۲- الْحَرْمَلِ: اسفند ۱۰ درهم معادل ۳۲٫۵ گرم

۳- الکندرِ الأبیض: کندر سفید ۱۰ درهم معادل ۳۲٫۵ گرم

۴- السکر الأبیض: شکر سفید ۱۰ درهم معادل ۳۲٫۵ گرم

روش ساخت دارو

درخصوص ساخت داروی ابن مسعود باید مواد فوق را به نسبت مساوی آسیاب و مخلوط شوند.

نکات

چون کندر به آسیاب میچسبد باید آن را در یخچال گذاشته و پس از فریزکامل آسیاب کنند.
شکر و اسفند نیازی به آسیاب کردن ندارد.
اسپند را نباید آسیاب کرد؛ زیرا سمی است و در عوض با دست مالیده می شود تا سم روی آن برطرف شود؛ البته داخل آن هم سمی است و باید بدون جویدن بلعیده شود تامشکلی نداشته باشد.
این ترکیبات با این وزنها موضوعیت دارد و به نظر میرسد که برای مصرف یک نفر است جمعاً صد و سی گرم میشود که چهل روز به مقدار ۶٫۵ گرم هر صبح و شب باید مصرف شود.

روش مصرف

به مدت بیست و یک روز هنگام خواب و صبح ناشتا به اندازه یک قاشق مربا خوری مصرف شود.

برای تهیه می توانید به فروشگاه مصباح مراجعه نمایید.
همچنین شما می توانید با طرح پرسش در دیدگاه ها سوالات خود را در این زمینه از کارشناسان ما بپرسید و همچنین تجربیات خود را با ما درمیان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *