فواید انار در روایات

فواید انار در روایات

مقدمه

جهان آفرینش سرشار از نشانه ها و آیات الهی است که هر عقل سلیم و هر دیده عبرت بینی را به شگفتی وا داشته و هر زبان حق گویی را به تحسین عظمت آفرینش وا میدارد. نشانه هائی که در عین سادگی ظاهری خودجهانی با شکوه با نظمی پیچیده هستند و انار نیز یکی از این نشانه هاست به راستی جزید بی مثال کدام نیرویی توان خلق چنین دانه هائی زیبا را دارد؟ و کدام دست هنرمندی توانایی چیدن این دانه ها را با اینچنین نظم پیچیده ای در کنار هم دارد؟ از فواید انار در روایات به نیکی یاد شده است . از امیرالمومنین علی (ع) روایت شده است که فرمودند: انار را با پیه اش بخورید که معده را دباغی میکند و همچنین فرمودند: کودکان خود را انار بخورانید که زودتر زبانشان باز میشود. ایشان در جایی دیگر به یاران خود فرمودند: انار بوی بد دهان را برطرف میکند و نفس را خوشبو میسازد.
از امام باقر(ع) روایت شده که فرمودند میوه صدوبیست نوع است که رأس همه آنها انار است.
در روایت دیگر آمده است که امام صادق (ع) هر شب جمعه انار میخوردند و نیز فرموده اند: به کودکان خود انار بخورانید زیرا آنها را زودتر به جوانی میرساند. یکی از یاران امام صادق (ع) نقل میکند که حضرت فرمودند: میخوش(ترش و شیرن) آن در معده سازگارتر است.امام موسی کاظم(ع) میفرمایند: دود ساقه انار، حشرات را از بین میبرد.از امام رضا(ع) همچنین نقل شده است که خوردن انار شیرین، مرد را توانا و نیکو میسازد.امام صادق(ع) نیز میفرمایند: هر کسی در حال گرسنگی(ناشتا) انار بخورد، تا چهل روز قلب او را روشن میسازد. همچنین علوم تحقیقاتی جدید نیز متضمن فواید انار است.

بخش اول روایات انار

مستدرک الوسائل عن کتاب التعریف :

رُوِیَ : لا یُقرَنُ بَینَ شَیءٍ مِنَ الفَواکِهِ إلاَّ العِنَبَ وَالرُّمّانَ ؛ فَإِنَّهُ قَد رُوِیَ : أنَّهُ لا بَأسَ أن یُقرَنَ بَینَ الحَبَّتَینِ مِنَ العِنَبِ وَالرُّمّانِ .
– به نقل از کتاب التعریف: روایت شده است که هیچ دو میوه‏اى را نباید با هم خورد ، مگر انگور و انار را ؛ زیرا روایت شده است که اشکال ندارد دانه‏هاى انگور و انار ، در کنار هم قرار داده شوند .
مستدرک الوسائل ، جلد ۱۶ ، صفحه ۳۲۷ ، حدیث ۲۰۰۴۷ دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۱۳۸

رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

الرُّمّانُ سَیِّدُ الفاکِهَهِ ، ومَن أکَلَ رُمّانَهً أغضَبَ شَیطانَهُ أربَعینَ صَباحا .
پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
انار ، مِهتر همه میوه‏هاست و هر کس یک انار بخورد ، چهل پگاه ، شیطان خویش را به خشم مى‏آورد .
المحاسن ، جلد ۲ ، صفحه ۳۵۹ ، حدیث ۲۲۴۹ عن مسعده بن زیاد عن الإمام الصادق عن أبیه علیهماالسلام ، مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۳۷۰ ، حدیث ۱۲۲۱ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۱۶۳ ، حدیث ۴۳ دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۳۰۸

الإمام الصادق علیه‏السلام :

الفاکِهَهُ مِئَهٌ وعِشرونَ لَونا ، سَیِّدُهَا الرُّمّانُ .
امام صادق علیه‏السلام :
میوه ، صد و بیست گونه است و مهتر همه آنها ، انار است .
الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۳۵۲ ، حدیث ۲ عن مسعده بن زیاد دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۳۰۸
عنه علیه‏السلام :

أربَعَهٌ یَعدِلنَ الطَّبائِعَ : الرُّمّانُ السّورانِیُّ ، والبُسرُ المَطبوخُ ، وَالبَنَفسَجُ ، وَالهِندَباءُ .
امام صادق علیه‏السلام :
چهار چیز ، طبع را اعتدال مى‏بخشد : انار سورانى ، خرماى نارس پخته‏شده ، بنفشه ، و کاسنى .
الخصال ، صفحه ۲۴۹ ، حدیث ۱۱۳ ، روضه الواعظین ، صفحه ۳۴۰ وفیه «السوادی» بدل «السُّورانی»، بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۲۲۱ ، حدیث ۱ وج ۶۶ ، صفحه ۱۲۴ ، حدیث ۱ ، دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۳۱۰ سورانى ، منسوب است به سورا : جایى در عراق در سرزمین بابل و نزدیک حِلّه . ابراهیم بن نصر سورانى به همین جا نسبت داده مى‏شود (معجم البلدان : جلد ۳ صفحه ۲۷۸).
مکارم الأخلاق عن زید الشحّام :

کُنتُ عِندَ أبی عَبدِاللّه‏ِ علیه‏السلام فَدَعا بِالحَجّامِ ، فَقالَ لَهُ :
اِغسِل مَحاجِمَکَ وعَلِّقها ، ودَعا بِرُمّانَهٍ فَأَکَلَها ، فَلَمّا فَرَغَ مِنَ الحِجامَهِ دَعا بِرُمّانَهٍ اُخرى فَأَکَلَها ، وقالَ : هذا یُطفِئُ المِرارَ .
مکارم الأخلاق
– به نقل از زید شحّام: نزد امام صادق علیه‏السلام بودم که حجامتگرى را طلبید . پس به او گفت : «ابزارهاى حجامت خود را بشوى و بیاویز» و آن‏گاه ، انارى طلبید و خورد .
چون حجامت را نیز به پایان برد ، انارى دیگر طلبید و خورد و فرمود : «این کار ، تلخه را فرو مى‏نشانَد» .
مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۱۷۰ ، حدیث ۴۹۴ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۱۲۴ ، حدیث ۶۱ دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۳۱۲

بخش دوم روایات انار

امام عسکرى علیه‏السلام :

کُلِ الرُّمّانَ بَعدَ الحِجامَهِ رُمّانا حُلوا ؛ فَإِنَّهُ یُسَکِّنُ الدَّمَ ، ویُصَفِّی الدَّمَ فِی الجَوفِ .
امام عسکرى علیه‏السلام :
پس از حجامت ، انار بخور ، انارى شیرین ؛ چرا که خون را فرو مى‏نشاند و خون را در درون ، تصفیه مى‏کند .

رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

کُلُوا الرُّمّانَ بِقِشرِهِ ؛ فَإِنَّهُ دِباغُ البَطنِ .
پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
انار را با پیه آن بخورید ؛ چرا که شست‏وشو دهنده معده است .
المحاسن ، جلد ۲ ، صفحه ۳۵۶ ، حدیث ۲۲۳۶ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۱۶۰ ، حدیث ۳۱ ، دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۳۱۶ پیه انار ، سپیدى‏اى است که در درون انار است و دانه‏ها بر آن تعبیه شده است (لغت‏نامه دهخدا).

الإمام علیّ علیه‏السلام :

کُلُوا الرُّمّانَ بِشَحمِهِ ؛ فَإِنَّهُ دِباغُ المَعِدَهِ ، وما مِن حَبَّهٍ استَقَرَّت فی مَعِدَهِ امرِئٍ مُسلِمٍ إلاّ أنارَتها ونَفَتِ الشَّیطانَ وَالوَسوَسَهَ عَنها أربَعینَ صَباحاً .
امام على علیه‏السلام :
انار را با پیه آن بخورید ؛ چرا که معده را پاک مى‏کند . و هیچ دانه‏اى [از انار] در معده انسانى مسلمان ، جاى نمى‏گیرد ، مگر این که آن را روشن مى‏سازد و تا چه ل پگاه ، شیطان و وسوسه را از آن دور مى‏کند .
مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۳۶۹ ، حدیث ۱۲۱۷ عن الإمام الصادق علیه‏السلام ، المحاسن ، جلد ۲ ، صفحه ۳۵۵ ، حدیث ۲۲۳۱ عن النوفلی بإسناده وفیه «وأمرضت شیطان وسوستها» بدل «ونفت الشیطان والوسوسه عنها» ، طبّ الأئمّه لابنی بسطام ، صفحه ۱۳۶ عن إسماعیل بن جابر عن الإمام الصادق عن آبائه عنه علیهم‏السلام نحوه وفیه «وفی کلّ حبّه منها إذا استقرّت فی المعده حیاه للقلب وإناره للنفس» ، بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۱۵۶ ، حدیث ۸ ، دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۳۱۶ علاّمه مجلسى مى‏گوید : گویا نسبت «روشن ساختن» و «وسوسه» به معده ، مجاز است و مقصود اصلى ، روشن ساختن دل و همچنین وسوسه دل است، بدان اعتبار که درستىِ دل و صلاح قلب ، وابسته به صلاح معده است (بحار الأنوار : جلد ۶۶ صفحه ۱۶۰).

بخش سوم روایات انار

الإمام الصادق علیه‏السلام :

مَن أکَلَ رُمّانَهً عَلَى الرِّیقِ ، أنارَت قَلبَهُ أربَعینَ یوَما .
امام صادق علیه‏السلام :
هر کس ناشتا انار بخورد ، [آن انار] ، قلبش را چهل روز روشن مى‏کند.
الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۳۵۴ ، حدیث ۱۱ ، المحاسن ، جلد ۲ ، صفحه ۳۵۷ ، حدیث ۲۲۴۰ کلاهما عن هشام بن سالم ، بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۱۶۱ ، حدیث ۳۵ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۲۳۰

مکارم الأخلاق عن زید الشحّام :

کُنتُ عِندَ أبی عَبدِاللّه‏ علیه‏السلام فَدَعا بِالحَجّامِ فَقالَ لَهُ : اِغسِل مَحاجِمَکَ وعَلِّقها . ودَعا بِرُمّانَهٍ فَأَکَلَها . فَلَمّا فَرَغَ مِنَ الحِجامَهِ دَعا بِرُمّانَهٍ اُخرى فَأَکَلَها ، وقالَ : هذا یُطفِئُ المِرارَ .
مکارم الأخلاق
– به نقل از زید شحّام: نزد امام صادق علیه‏السلام بودم که حجامتگرى را طلبید . پس به او فرمود : «ابزارهاى حجامت خود را بشوى و بیاویز» .
آن‏گاه ، انارى طلبید و خورد . چون حجامت را به پایان برد ، انار دیگرى طلبید و خورد و فرمود : «این ، تلخه را فرو مى‏نشانَد» .
مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۱۷۰ ، حدیث ۴۹۴ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۱۲۴ ، حدیث ۶۱ دانش نامه احادیث پزشکی

رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

الرُّمّانُ سَیِّدُ الفاکِهَهِ ، ومَن أکَلَ رُمّانَهً أغضَبَ شَیطانَهُ أربَعینَ صَباحا .
پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
انار ، مِهتر همه میوه‏هاست و هر کس یک انار بخورد ، چهل پگاه ، شیطان خویش را به خشم مى‏آورد .
المحاسن ، جلد ۲ ، صفحه ۳۵۹ ، حدیث ۲۲۴۹ عن مسعده بن زیاد عن الإمام الصادق عن أبیه علیهماالسلام ، مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۳۷۰ ، حدیث ۱۲۲۱ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۱۶۳ ، حدیث ۴۳ دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۳۰۸

رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

مَن أکَلَ رُمّانَهً حَتّى یَستَتِمَّها ، نَوَّرَ اللّه‏ُ قَلبَهُ أربَعینَ لَیلَهً .
پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
هر کس انارى را کامل بخورد ، خداوندْ قلب او را چهل شب ، نورانى مى‏دارد .
مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۳۷۱ ، حدیث ۱۲۲۴ عن ، بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۱۶۵ ، حدیث ۵۰ دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۳۰۸

بخش چهارم روایات انار

رسول الله صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

کُلُوا الرُّمّانَ ؛ فَلَیسَت مِنهُ حَبَّهٌ تَقَعُ فِی المَعِدَهِ إلاّ أنارَتِ القَلبَ ، وأخرَجَتِ الشَّیطانَ أربَعینَ یَوما .
پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
انار بخورید ؛ زیرا هیچ دانه‏اى از آن در معده جاى نمى‏گیرد ، مگر این که چهل روز ، قلب را نورانى مى‏سازد و شیطان را برون مى‏راند .
عیون أخبار الرضا علیه‏السلام ، جلد ۲ ، صفحه ۳۵ ، حدیث ۸۰ عن أحمد بن عامر الطائی ، صحیفه الإمام الرضا علیه‏السلام ، صفحه ۱۰۶ ، حدیث ۵۷ ، مکارم الأخلاق ، جلد ۱ ، صفحه ۳۷۱ ، حدیث ۱۲۲۶ وفیهما «أخرست الشیطان» وکلّها عن الإمام الرضا عن آبائه علیهم‏السلام ، بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۱۵۴ ، حدیث ۱؛ کنز العمّال ، جلد ۱۴ ، صفحه ۱۸۷ ، حدیث ۳۸۳۱۹ نقلاً عن علیّ بن الفرج الصقلی فی فوائده عن أسد عن الإمام الصادق عن آبائه علیهم‏السلامعنه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم نحوه دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۳۰۸

عنه علیه‏السلام :

أربَعَهٌ یَعدِلنَ الطَّبائِعَ : الرُّمّانُ السّورانِیُّ ، والبُسرُ المَطبوخُ ، وَالبَنَفسَجُ ، وَالهِندَباءُ .
امام صادق علیه‏السلام :
چهار چیز ، طبع را اعتدال مى‏بخشد : انار سورانى ، خرماى نارس پخته‏شده ، بنفشه ، و کاسنى .
الخصال ، صفحه ۲۴۹ ، حدیث ۱۱۳ ، روضه الواعظین ، صفحه ۳۴۰ وفیه «السوادی» بدل «السُّورانی»، بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۲۲۱ ، حدیث ۱ وج ۶۶ ، صفحه ۱۲۴ ، حدیث ۱ ، دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۳۱۰ سورانى ، منسوب است به سورا : جایى در عراق در سرزمین بابل و نزدیک حِلّه . ابراهیم بن نصر سورانى به همین جا نسبت داده مى‏شود (معجم البلدان : جلد ۳ صفحه ۲۷۸).

الإمام الصادق علیه‏السلام :

مَن أکَلَ رُمّانا عِندَ مَنامِهِ فَهُوَ آمِنٌ فی نَفسِهِ إلى أن یُصبِـحَ .
امام صادق علیه‏السلام :
هر کس در هنگام خفتن ، یک انار بخورد ، تا صبح ، جانش در امان است .
طبّ الأئمّه لابنی بسطام ، صفحه ۱۳۴ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۱۶۴ ، حدیث ۴۹ دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۳۱۰

بخش پنجم روایات انار

عنه علیه‏السلام :

مَن أکَلَ الرُّمّانَ طَرَدَ عَنهُ شَیطانَ الوَسوَسَهِ .
امام صادق علیه‏السلام :
هر کس انار بخورد ، انار ، شیطانِ وسوسه را از او دور مى‏سازد .
المحاسن ، جلد ۲ ، صفحه ۳۵۹ ، حدیث ۲۲۴۷ عن عبداللّه‏ بن سنان ، بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۱۶۳ ، حدیث ۴۱ دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۳۱۰

الإمام الصادق علیه‏السلام :

کُلُوا الرُّمّانَ بِشَحمِهِ ؛ فَإِنَّهُ یَدبَغُ المَعِدَهَ ، ویَزیدُ فی الذِّهنِ .
امام صادق علیه‏السلام :
انار را با پیه آن بخورید؛ چرا که معده را مى‏پالاید و ذهن را افزون مى‏کند.
الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۳۵۴ ، حدیث ۱۲ عن صالح بن عقبه ، المحاسن ، جلد ۲ ، صفحه ۳۵۶ ، حدیث ۲۲۳۲ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۱۶۰ ، حدیث ۲۷ ، دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۲۵۰ پیه انار ، سپیده‏اى است که در درون انار است و دانه‏ها بر آن تعبیه شده‏اند (لغت‏نامه دهخدا) .

الإمام الصادق علیه‏السلام :

کُلُوا الرُّمّانَ المُزَّ بِشَحمِهِ ؛ فَإِنَّهُ دِباغٌ لِلمَعِدَهِ .
امام صادق علیه‏السلام :
انار مَلَس را با پیه آن بخورید ؛ چرا که معده را پاک مى‏کند .
الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۳۵۴ ، حدیث ۱۳ عن ابن القدّاح ، المحاسن ، جلد ۲ ، صفحه ۳۵۶ ، حدیث ۲۲۳۵ عن ابن القدّاح عن الإمام الصادق عن الإمام علیّ علیهماالسلام ، بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۱۶۰ ، حدیث ۳۰ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۴۱۸

عنه علیه‏السلام :

عَلَیکُم بِالرُّمّانِ ؛ فَإِنَّهُ لَم یَأکُلهُ جائِعٌ إلاّ أجزَأَهُ ، ولا شَبعانُ إلاّ أمرَأَهُ .
امام صادق علیه‏السلام :
بر شما باد انار ؛ چرا که هیچ گرسنه‏اى آن را نمى‏خورد ، مگر این که وى را بسنده است و هیچ سیرى آن را نمى‏خورد ، مگر این که غذا را بر وى گوارا مى‏سازد .
الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۳۵۲ ، حدیث ۱ عن إبراهیم بن عبدالحمید دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۳۱۰

بخش پنجم روایات انار

الإمام الرضا علیه‏السلام :

مُصَّ مِنَ الرُّمّانِ الإِملیسِیَّ ؛ فَإِنَّهُ یُقَوِّی النَّفسَ ، ویُحیِی الدَّمَ .
امام رضا علیه‏السلام :
آب انار مَلَس بِمَک ؛ زیرا انسان را قوى مى‏کند و خون را زنده مى‏سازد .
فی بحار الأنوار وبعض نسخ المصدر : «المُزّ» بدل «الإملیسی» . والمُزّ من الرمّان ما کان طعمُه بین حموضه وحلاوه (انظر لسان العرب ، جلد ۵ ، صفحه ۴۰۹) . قال العلاّمه المجلسی قدس‏سره : قال فی القاموس : الإملیس – وبهاءٍ – : الفلاه لیس بها نبات ، والرمّان الأملیسی کأنّه منسوب إلیه ، انتهى. والمعروف عندنا المَلَس – بالتحریک – وهو ما لا عَجَم [ أی نواه ] له (بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۱۲۳).طبّ الإمام الرضا علیه‏السلام ، صفحه ۶۱ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۳۲۰ ، دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۴۶۴ گفتنى است در بحار الأنوار و برخى از نسخ طبّ الإمام الرضا علیه‏السلام ، به جاى «الأملیسى (مَلَس) » ، عبارت «المزّ» آمده و انار مزّ ، انارى است که طعمى میان ترش و شیرین داشته باشد. علاّمه مجلسى ، در توضیح این بخش از روایت مى‏گوید: در قاموس آمده است: «املیس ، بیابانى است که در آن ، کشت صورت نگیرد . انار املیسى ، گویا به چنان جایى منسوب است» ، امّا از دیدگاه ما ، آنچه شناخته شده ، «مَلَس» است و آن ، به معناى انار بى‏دانه است (بحار الأنوار : جلد ۶۲ صفحه ۱۲۳).

الکافی عن الولید بن صَبیحٍ عن الإمام الصادق علیه‏السلام ، قال :

ذَکَرَ الرُّمّانَ الحُلوَ فَقالَ : المُزُّ أصلَحُ فِی البَطنِ .
الکافى
– به نقل از ولید بن صَبیح: امام صادق علیه‏السلام از انار شیرین یاد کرد و فرمود : «ترش و شیرین در شکم ، سازگارتر است» .
الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۳۵۴ ، حدیث ۱۴ ، المحاسن ، جلد ۲ ، صفحه ۳۵۶، حدیث ۲۲۳۴ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۶، صفحه ۱۶۰، حدیث ۲۹ دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۳۱۶

بخش ششم روایات انار

الإمام الرضا علیه‏السلام :

اِمتَصِّ مِنَ الرُّمّانِ المُزِّ ؛ فَإِنَّهُ یُقَوِّی النَّفسَ ، ویُحیِی الدَّمَ .
امام رضا علیه‏السلام :
انار ترش و شیرین بمک ؛ چرا که انسان را نیرو مى‏دهد و خون را زنده مى‏سازد .
بحار الأنوار ، جلد ۶۲ ، صفحه ۳۲۰ نقلاً عن طبّ الإمام الرضا علیه‏السلام ، صفحه ۶۱ وفیه «الإملیسی» بدل «المُزّ» ، دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۳۱۶ در طبّ الإمام الرضا علیه‏السلام ، به جاى «المُزّ (ترش و شیرین)» ، واژه «الإملیسى (مَلَس)» آمده است .

الإمام الصادق علیه‏السلام :

مَن أکَلَ رُمّانَهً عَلَى الرِّیقِ ، أنارَت قَلبَهُ أربَعینَ یوَما .
امام صادق علیه‏السلام :
هر کس ناشتا انار بخورد ، [آن انار] ، قلبش را چهل روز روشن مى‏کند.
الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۳۵۴ ، حدیث ۱۱ ، المحاسن ، جلد ۲ ، صفحه ۳۵۷ ، حدیث ۲۲۴۰ کلاهما عن هشام بن سالم ، بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۱۶۱ ، حدیث ۳۵ دانش نامه احادیث پزشکی : ۱ / ۲۳۰

الإمام الصادق علیه‏السلام :

کُلُوا الرُّمّانَ بِشَحمِهِ ؛ فَإِنَّهُ یَدبَغُ المَعِدَهَ ، ویَزیدُ فِی الذِّهنِ .
امام صادق علیه‏السلام :
انار را با پیه آن بخورید ؛ چرا که معده را مى‏پالاید و ذهن را افزون مى‏کند .
الکافی ، جلد ۶ ، صفحه ۳۵۴ ، حدیث ۱۲ عن صالح بن عقبه ، المحاسن ، جلد ۲ ، صفحه ۳۵۶ ، حدیث ۲۲۳۲ ، بحار الأنوار ، جلد ۶۶ ، صفحه ۱۶۰ ، حدیث ۲۷ دانش نامه احادیث پزشکی : ۲ / ۳۱۸

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *