خواص و فواید عرق کاسنی در سایت مصباج

فواید و خواص عرق کاسنی

معرفی کلی و اشکال دارویی کاسنی

فواید عرق کاسنی بسیار است اما همه قسمت‌های این گیاه به‌خصوص ریشه و برگ‌ها قابل استفاده هستند. برای بهره از خواص کاسنی، می‌توانید شکل‌های مختلف این گیاه را مصرف کنید. از جمله:

ریشه و برگ کاسنی محرک صفرا است و به فرآیند هضم کمک می‌کند.
آب کاسنی پخته شده همراه با سکنجبین بهترین دارو برای تب‌های ادامه‌دار و طولانی است.
تخم کاسنی برای سردرد و نفس تنگی مفید است.
جوشانده این گیاه با رازیانه برای دفع سموم بدن و افزایش اشتها موثر است.
پماد تهیه شده از برگ‌های آن را نیز برای درمان التهاب و ورم چشم مورد استفاده می‌کنند.

مقدمه

عرق کاسنی از یک گل آبی ارغوانی زیبا به نام کاسنی گرفته می‌شود و در مناطق مختلف ایران، مثل آذربایجان و مناطق کوهستانی خراسان فراوان یافت ‌می‌شود. در گذشته از عرق کاسنی به عنوان شستشو دهنده کبد و پالاینده خون استفاده می‌کردند. امروزه با پیشرفت علم و تجربیات متعدد طب سنتی، خواص بیشتری از این عرق گیاهی مفید کشف شده که در ادامه به توضیح بیشتر آن‌ها می‌پردازیم.

طبع عرق کاسنی

طبع عرق کاسنی معتدل است و مصرف آن برای مقابله اثر گرمی‌جات و معتدل کردن طبع شما بسیار موثر خواهد بود.

گل کاسنی-خواص و فواید عرق کاسنی

خواص عرق کاسنی

در این مقاله به خاصیت مهم گیاه و عرق کاسنی برای سلامتی شما اشاره می‌کنیم:

تقویت‌کننده کبد
کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت
محافظت از قلب و پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی
خاصیت آنتی اکسیدانی قوی
کمک به کاهش چربی خون
خاصیت ضد آلرژیک عرق کاسنی
محافظت از پانکراس
حفاظت از نورون‌ها و سیستم عصبی بدن
ارتقا سیستم ایمنی بدن و خاصیت ضدمیکروبی کاسنی
تنظیم میزان کلسیم بدن
اثرات کنترل کننده بعضی سرطان‌ها
خواص ملینی گیاه کاسنی
خواص ادرارآوری کاسنی
خاصیت ضد التهابی کاسنی
کمک به درمان جوش‌های ناشی از گرمی‌جات
خواص ضد میکروبی گیاه کاسنی
فواید عرق کاسنی برای پوست
عرق کاسنی و تنظیم هورمون‌های بدن

صاف کننده خون و درمان مشکلات خونی

۱. خواص عرق کاسنی برای کبد

وظیفه سم‌زدایی در بدن ما، بر عهده کبد است. عرق کاسنی به نوسازی سلول‌های کبد کمک کرده و با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد مضر، خون را تصفیه می‌کند. این عرق گیاهی پرخاصیت، با کمک به خروج سموم از طریق ادرار، مشکلاتی مثل التهاب بدن، تب‌های صفراوی، یرقان و زردی ناشی از گرمی را برطرف می‌کند.

طبق مطالعات انجام شده، کاسنی قدرت حفاظتی بالایی در برابر سموم کبدی دارد. این موضوع از طریق ماده‌ای به نام تتراکلروکربن ثابت شده است. همچنین تحقیقات دیگری نشان می‌دهند که مصرف عصاره کاسنی از طریق کاهش آنزیم‌های آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) که به‌عنوان شاخص‌های مهم خونی برای بررسی سلامت کبد به شمار می‌روند، نقش مهمی در سلامت کبد دارد. عرق کاسنی به ویژه به بهبود کبد چرب غیرالکلی کمک می‌کند. همچنین از مهمترین درمانهای کبد چرب می باشد.

یکی از بیماری‌های کبدی، کلستاز انسدادی است که باعث بالا رفتن غلظت مواد اکسیدانی و التهابی کبد می‌شود. عصاره کاسنی می‌تواند سطح عوامل التهابی را کاهش دهد و به عنوان یک آنتی اکسیدان، از کبد در برابر آسیب‌ها حفاظت کند.

۲. فواید عرق کاسنی برای دیابت

گیاهی کاسنی، به ویژه ریشه گیاه کاسنی، حاوی ماده‌ای به نام اینولین است. اینولین با تحریک تولید هورمون‌های کنترل کننده قند خون (به صورت غیر مستقیم) نظیر انسولین، نقش مهمی در پیش‌گیری و کنترل دیابت ایفا می‌کند. همچنین تانن‌های موجود در این گیاه باعث مهار فعالیت چربی سازی در سلول‌های چربی می‌شوند. طبق دیگر تحقیقات، مصرف عصاره گیاه کاسنی با برداشت زیادتر گلوکز از خون، باعث کنترل قند خون می‌شود.

۳. خواص کاسنی در محافظت از قلب

از نظر پزشکی جدید مطالعات انجام شده بر روی موش‌ها نشان می‌دهند مصرف ۵۰۰ میلی گرم از گیاه کاسنی به مدت ۳۰ روز سبب محافظت از قلب در برابر آسیب‌های اکسیداتیو می‌شود. همچنین عصاره گیاه کاسنی با کاهش میزان کسترول خون، نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی دارد.

۴. عرق کاسنی، یک آنتی اکسیدان قوی

همانطور که اشاره شد، از مهم‌ترین فواید عرق کاسنی و عصاره این گیاه، خاصیت آنتی اکسیدانی آن است. به‌ نظر می‌رسد این اثر به دلیل حضور ترکیبات پلی فنلی متعدد در این گیاه باشد.

۵. گیاه کاسنی، موثر در کاهش چربی خون

عناصر موجود در گیاه کاسنی، مثل ماده‌ای به نام اینولین با کاهش سنتز اسیدهای چرب، باعث کاهش سطح‌تری گلسیرید سرمی می‌شوند. همچنین مطالعات نشان می‌دهند که با مصرف کاسنی می‌توان به طور معناداری شاهد کاهش سطح LDL (کلسترول بد) بود.

۶. خواص ضد آلرژیک کاسنی

کاسنی با مهار فعالیت عواملی که مسئول بروز حساسیت‌های زودرس هستند (نظیر ماست سل‌ها)، از بروز چنین حساسیت‌هایی جلوگیری می‌کند.

۷. تاثیر محافظتی گیاه کاسنی روی پانکراس یا لوزالمعده

مطالعات نشان می‌دهند عصاره گیاه کاسنی از بروز علائم التهاب حاد پانکراس جلوگیری می‌کند.

۸. خواص گیاه کاسنی در محافظت از نورون‌ها

این گیاه به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، از ایجاد آسیب به وسیله رادیکال‌های آزاد اکسیژن بر روی نورون‌ها پیشگیری می‌کند.

۹. گیاه کاسنی و افزایش فعالیت ایمنی

گیاه کاسنی از طریق افزایش فعالیت بیفیدوباکترها نقش مهمی در ارتقا ایمنی بدن دارد.۱۰. تنظیم‌کننده خوب کلسیم در بدن عصاره گیاه کاسنی از طریق افزایش جذب کلسیم می‌تواند بر سطح کلسیم بدن مؤثر باشد.

۱۱. خواض ضدسرطانی کاسنی

مطالعات حیوانی انجام شده نشان می‌دهد عصاره گیاه کاسنی در دوزهای بالا با جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی (بویژه در سرطان کولون) می‌تواند بعضی اثرات سرطان را کنترل کند.

عرق کاسنی اصل درکام، در یکی از بهترین کارگاه های عرق گیری کاشان تولید شده و به همراه ضمانت کیفیت عرضه می‌شود.

۱۲. خواص ملینی گیاه کاسنی

گیاه کاسنی غنی از اینولین و فیبر می‌باشد و خواص ملینی نیز دارد.

۱۳. خواص دیورتیک (ادرار آوری) کاسنی

مصرف عصاره گیاه کاسنی به ویژه قسمت ریشه آن، باعث افزایش فیلتراسیون گلومرولی یعنی افزایش فعالیت کلیوی و در نهایت اثر ادرارآوری می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند مسئول بروز این پدیده، ماده‌ای به نام اینولین است. اینولین یک پلی‌فروکتان است که اثرات متعددی نظیر تحریک سیستم ایمنی، کاهش تعداد میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا از دستگاه گوارش، کاهش خطر پوکی استخوان از طریق افزایش جذب املاح به ویژه کلسیم، کاهش خطر آترواسکلروز از طریق کم نمودن سنتزتری گلیسریدها و اسیدهای چرب در کبد و تعدیل سطح هورمونی انسولین و کلوکاگون دارد.

۱۴. خواص ضد التهابی کاسنی

کاسنی می‌تواند با مهار عوامل پیش التهابی در بدن (مانند پروستاگلاندین E2 و COX2) اثر بسیار مهمی روی بهبود التهاب‌ها در بدن داشته باشد.

۱۵. عرق کاسنی برای جوش

یکی از اصلی‌ترین تبعات مصرف گرمی‌جات جوش زدن پوست، به خصوص پوست صورت است. عرق کاسنی با طبع سرد خود، به خوبی با اثر مواد گرم مقابله کرده و با معتدل کردن طبع شما، جوش‌های ناشی از خوردن گرمی‌جات را درمان می‌کند. به همین دلیل است که پزشکان طب سنتی، مصرف عرق کاسنی اصل را به عنوان یکی از بهترین راه‌های درمان جوش تجویز می‌کنند.

۱۶. خواص ضدمیکروبی کاسنی

در سال‌های اخیر آثار ضد میکروبی عصاره گیاه کاسنی بر روی سویه‌های میکروبی بسیاری به اثبات رسیده است.

۱۷. خواص عرق کاسنی برای پوست

در ابتدای مقاله، خواص سرشار عرق کاسنی برای کبد را توضیح دادیم. بهتر است بدانید که تقویت کبد، منجر به روشن تر شدن رنگ پوست و کم شدن بیماری‌های مزمن پوستی، مثل اگزما می‌شود.

۱۸. عرق کاسنی و تنظیم هورمون‌‌های بدن

اثر فوق العاده عرق کاسنی روی کبد، به تنظیم هورمون‌های بدن نیز کمک می‌کند؛ زیرا وظیفه اصلی تنظیم هورمون‌های بدن نیز برعهده کبد است. شواهدی از تاثیر عرق کاسنی روی افزایش قدرت باروری نطفه و تنظیم و تقسیم کروموزوم‌های نر و ماده نیز وجود دارد که مرتبط با ثاثیر این عرق گیاهی روی تنظیم هورمون‌هاست.

۱۹. عرق کاسنی برای لاغری

مطالعات نشان می‌دهد که فیبر موجود در ریشه کاسنی ممکن است اشتها را کنترل کند، کالری دریافتی را کاهش دهد و منجر به کاهش وزن شود.

۲۰. عرق کاسنی برای کبد چرب

استفاده از برگ تازه کاسنی و یا مصرف روزانه حداقل یک لیوان عرق کاسنی به بهبود کبد چرب کمک شایانی می‌کند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه نظر یک دکتر تغذیه را بخواهید.

۲۱. استفاده از عرق کاسنی برای جوش

یکی دیگر از خواص کاسنی این است که عرق آن به‌خاطر طبع سردی که دارد جلوی بروز جوش‌ و یا گرمی را روی پوست می‌گیرد.

۲۲. خواص کاسنی برای پوست

ریشه کاسنی به دلیل داشتن بتاکاروتن التهاب را کاهش می‌دهد و همچنین روی افزایش تولید کلاژن تاثیرگذار است. کلاژن خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد و ظاهری جوان‌تر به پوست می‌بخشد.

ویتامین‌های درمانی عرق کاسنی

عرق کاسنی منبع غنی از ویتامین‌هایی مانند ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که عرق کاسنی می‌تواند با چندین نوع باکتری خطرناک مقابله کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این گیاه قادر به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و همچنین پیری و تخریب سلول‌ها در اثر آسیب رادیکال‌های آزاد هستند. در کنار این خواص، عرق کاسنی به درمان و کاهش التهابات در بدن نیز کمک می‌کند و بیماری‌هایی مانند آرتروز که نتیجه التهاب بافت‌هاست، درمان می‌شود.

نحوه مصرف

البته نحوه مصرف عرق کاسنی نسبت به افراد و بیماریهای مختلف متفاوت است و استفاده از دمنوش آن بهتر از مصرف عرق آن می باشد اما بطور کلی می توان از عرق آن به اندازه یک لیوان در صبح و دمنوش آن یک تا دو لیوان در طول روز استفاده نمود.

ضمنا برای تهیه دمنوش کاسنی می توانید به سایت مصباح مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *